در سیستان به دلیل محورهای خطرناک جاده ای و کمبود اتوبان ها میزان تصادقات جاده بیسیار بالاتر از متوسط کشور است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، تصادفات جاده‌ای و آمار روزانه کشته‌ها و زخمی‌های ناشی از آن تقریباً به یکی از خبرهای روتین در رسانه‌های سیستان و بلوچستان تبدیل شده است که در میان علل تصادفات عواملی متفاوت با دیگر استان‌های کشور به چشم می‌خورد.


جولان کاروان‌های قاچاق سوخت و انسان، برخورد با شتر و در بیشتر ایام سال کاهش دید افقی در جاده‌های استان در اثر طوفان و ریزگردها از جمله دلایل اختصاصی سیستان و بلوچستان در بروز تصادفات جاده‌ای است که غیرمطمئن بودن جاده‌های استان و سهم اندک آن از بزرگراه و الگوی نامناسب رانندگی به آن دامن می‌زند و در نهایت نتیجه وجود این عوامل مرگ روزانه 2 انسان در جاده‌های سیستان و بلوچستان است.

سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور از نظر میزان راه‌های جاده‌ای اصلی رتبه چهارم و از نظر میزان راه‌های روستایی رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است اما با این وجود از نظر میزان بزرگراه رتبه آخر کشوری و از نظر میزان مجتمع‌های خدماتی و رفاهی بین‌راهی رتبه 29 کشوری را داراست.

 

این سهم اندک سیستان و بلوچستان از راه‌های مطمئن و امکانات رفاهی جاده‌ای در حالی است که از 27 محور اصلی استان 7 محور به عنوان پرحادثه‌ترین محورهای استان شناخته می‌شود و حدود نیمی از تصادفات جاده‌ای استان در آن‌ها رخ می‌دهد.

با وجود این وضعیت شاهد افزایش ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار و به تبع آن افزایش حجم تردد کامیون‌های ترانزیتی در جاده‌های نامطمئن سیستان و بلوچستان هستیم در حالی که احداث بزرگراه چابهار - میلک به عنوان کریدور ورودی و خروجی کالا هنوز در قدم‌های ابتدایی خود باقی مانده است و افزایش تردد کامیون‌ها بدون توجه به زیرساخت‌های جاده‌ای به یکی دیگر از عوامل اختصاصی سیستان و بلوچستان در بروز تصادفات جاده‌ای تبدیل می‌شود.

 

763 نفر در سال گذشته در حوادث جاده‌ای جان باختند

رئیس اداره پیشگیری‌های امنیتی انتظامی دادگستری سیستان و بلوچستان دراین باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در حوزه تصادفات مثلثی وجود دارد که از سه عامل راه، عامل انسانی و خودرو تشکیل‌شده است. علاوه بر این یک مثلث فرعی تصادفات در سیستان و بلوچستان وجود دارد که از سه ضلع کاروان‌های قاچاق سوخت انسان، دام و احشام سنگین و شرایط آب و هوایی و ریزگردها تشکیل می‌شود.

غلامرضا باغ شیرین افزود: در معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اقداماتی با رویکرد فرهنگی و انسان‌مدار برای پیشگیری از تصادفاتی که از نظر شکلی بخش عمده‌ای از دلایل تصادفات در جاده‌های سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده است در حوزه استان اجرایی شده است اما دو شکل دیگر که سخت‌افزاری است یعنی خودرو و راه تابعی از بودجه‌ها و اعتبارات عمرانی به صورت ملی است به این معنا که استانداردهای خودروسازی و یا شرایط شرکت‌های سازنده خودرو خارج از حیطه وظایف استانی است. از طرفی اصلاح هندسی نقاط پر تصادف پدیده‌ای است که نیاز به سرمایه و اعتبارات دارد و این موضوع هم باید از طریق ملی حل شود.

وی تصریح کرد: در زمینه اعتبارات موردنیاز برای رفع نقاط حادثه‌خیز در استان ناکام هستیم و همین باعث شد تا متأسفانه در سال 96 نسبت به سال 95 آمار تصادفات ما رشد 10 درصدی داشته باشد و 763 نفر جان خود را از دست بدهند.

منبع/اخبار سیستان و بلوچستان