یکی از مهمترین دغدغه های مردم در استان سیستان و بلوچستان سواد و محیا بودن شرایط آموزش است، به همین دلیل اعتبارات آموزشی تخصیص یافته به این استان باید افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار؛ "همه با هم برای سیستان و بلوچستان مدرسه بسازیم " این فراخوان عالیترین مقام آموزش و پرورش ایران در صحفههای مجازیش است که کمبودهای فاحش عمقی، جدی و تاریخی سیستان و بلوچستان در شاخصهای آموزشی را نشان میدهد.
سیدمحمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش در فراخوان فراگیر خود که از حدود شش ماه پیش تاکنون به یک هشتگ پربازدید در فضای مجازی تبدیل شده، میگوید: "ساخت مدرسه در سیستان و بلوچستان بهترین فرصت برای تحقق آگاهانه، ارزشآفرین و ماندگار مسئولیت اجتماعی بنگاه و شرکتهای اقتصادی است. ایران خودرو احداث یک مدرسه برای دانشآموزان در سیستان و بلوچستان را در پاسخ به دعوت من بر عهده گرفت، از همه میخواهم همه با هم برای این استان مدرسه بسازیم."
10 هزار کلاس درس سیستان و بلوچستان فاقد استانداردهای ابتدایی
سیستان و بلوچستان محرومترین استان ایران در شاخص کمی و کیفی آموزشی است؛ این استان کمترین مدرسه، کمترین معلم و بیشترین بازمانده از تحصیل را بین 31 استان ایران دارد؛ مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان در همین ارتباط میگوید: شاخص سرانه فضای آموزشی مسقف به ازای هر دانشآموز در سیستان و بلوچستان حدود 3 متر است که با شاخص مطلوب کشوری که حدود 5.43 متر است اختلاف زیادی دارد.
علیرضا راشکی میافزاید: در سیستان و بلوچستان حدود 6 هزار و 300 مدرسه با 19 هزار کلاس درس وجود دارد که از این مقدار 10 هزار کلاس فاقد استانداردهای ابتدایی برای تحصیل دانشآموزان است؛ از این 10 هزار کلاس، 6 هزار کلاس تخریبی است و امکان ریزش آن وجود دارد و حدود 4 هزار کلاس درس نیز هرچند شرایط بهتری دارد اما نیازمند مقامسازی است.
سیستان و بلوچستان 12 هزار معلم نیز کمتر از استاندارهای کشوری دارد؛ مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان میگوید: سرانه معلم در کشور به ازای هر 12 دانش آموز یک معلم است، این عدد در سیستان و بلوچستان به ازای هر 18 دانش آموز یک معلم است که بیشاز 12 هزار کمبود معلم را شامل میشود.
کمبود جدی معلم و مدرسه در سیستان و بلوچستان موجب شده در بسیاری از روستاهای این استان، دانشآموزان در مدارس تخریبی، ناایمن و کپری در کلاسهای 30 تا 40 نفره درس بخوانند و یک معلم مجبور باشد در دو شیفت مجزا پذیرای 40 دانشآموز در یک کلاس درس غیراستاندار باشد.
همچنین کمبودهای عمقی، جدی و تاریخی شاخصهای کمی و کیفی آموزش و پروش در سیستان و بلوچستان موجب شده بسیاری از دانشآموزان در نقاط مختلف روستایی و گاهاً شهری این استان عطای درس خواندن را به لقایش ببخشند و همین موجب شده سیستان و بلوچستان بالاترین نرخ بازمانده از تحصیل را در بین استانهای ایران داشته باشد.
بنا به بررسیهای تسنیم و بنا به برخی آمارها که از سوی برخی مدیران استانی در سیستان و بلوچستان بیان میشود، این استان بیشترین جمعیت بازمانده از تحصیل را با 190 هزار بازمانده از تحصیل در کشور داشته که در 4 سال گذشته 120 هزار نفر از آنها جذب شدند و 70 هزار نفر دیگر هم در شرف جذب شدن هستند.